09 januar 2012

Beretter hva for noget???



Kender du berettermodellen?
Jeg kender lidt til den. Mine elever har aldrig hørt om den. Det lover (ikke) godt, eller hvad?
Gruer lidt for at skulle introducere den til mine elever i 4.klasse i morgen.
Det er lidt af en udfordring at skulle lære sine elever noget, man som lærer ikke helt har styr på eller føler sig en anelse usikker i!
Jeg vil jo så gerne have at de forstår det og at de finder ud af at bruge det. Men ærlig talt så er der bare noget som for mig er indviklet og lettere abstrakt...
Nå men nu vil jeg læse lidt i min lærervejledning, og så forhåbentlig går det godt i morgen!
hmmm

6 kommentarer:

  1. Kan du ikke gøre den mere konkret ved at bruge den på en historie, de alle kender? Jeg kan huske den fra folkeskolen, hvor jeg mener, vi brugte den på Når snerlen blomstrer, men det var godt nok i 9.klasse.

    SvarSlet
  2. Jeg tror også jeg lærte det gennem en historie - en lille film ville sikkert også være god. Som matematikker står den også for mig, som lettere abstrakt. God fornøjelse!

    SvarSlet
  3. Vores unger er ret vild med den. De bruger den hele tiden, men jeg er jo også et matematikmenneske, så har ikke lige guldkornene til den. Er sikker på at det nok skal gå godt...:-) håber I er kommet godt i gang med jeres projektuger. Det er altid fedt. I denne uge har jeg 70 9. klasses elever i et projekt om Israel/Palæstine. Vi startede det op i dag og ungerne virker tændte. Så kan det jo kun blive fedt..:-)
    Kh V

    SvarSlet
  4. Årh Vibeke det er da også et totalt spændende emne!
    Mine forældre mødtes og forelskede sig i en kibbutz i Israel i de glade dage i slutningen af 60´erne.
    Først i 1997 besøgte jeg Israel og der gad jeg dælme godt at komme tilbage til!!!

    Til alle 3, mange tak!

    SvarSlet
  5. Vi bruger lige nu begrebet handlingsbro (som er nærmest det samme) i indskolingen, - eller rettere skal til at bruge....

    Det er min erfaring, at hvis man har et kendt eventyr/kendt historie, så kan eleverne fint se, hvor de forskellige faser er.
    God fornøjelse:)

    SvarSlet
  6. Det gik fint. De fik læst Rødhætte og i parvis satte de det lille eventyr ind i berettermodellen og forstod hvad de lavede!
    Nu er den introduceret, og hvor meget mere den skal bruges dette skoleår ved jeg ikke.

    SvarSlet