19 oktober 2011

"Ja vi ses mor, hej hej"

Noget i den stil var det sidste Max sagde inden han hoppede på toget i Høje Tåstrup i går. I Odense hoppede fætteren på, og sammen skulle de så køre den lange vej der er op til deres mormor i Hjørring, og med et skift i Ålborg.
Ikke den mest besværlige rejse, og Max har rejst den et utal af gange sammen med mig, men nu er det jo oftest sådan at når man er barn så følger man bare med, uden at sætte sig så meget ind i på hvilken station man evt. skal skifte tog. Sådan gør jeg stadig hvis jeg rejser med nogen som har styr på rejsen...

Max og fætter Sebastian blev inviteret på efterårsferie hos min mor, hun fik idéen og Max var frisk med det samme! Og han har godt nok glædet sig, slet ikke været nervøs eller usikker ved tanken om at skulle rejse den lange vej uden en voksen ved sin side. Når han reagerer sådan så gør jeg det samme! Så det var først i går da jeg stod der på perronen og vi sammen ventede på toget at jeg fik en snert af nervøsitet. Og det var da også med spænding at jeg ventede på opkaldet der skulle fortælle mig at de havde fundet det rigtige tog i Ålborg og dernæst at de var velankommet med alt deres habengut i Hjørring.

De 2 drenge har godt af sådan en tur. Der er flere ting i det: De kommer lidt væk fra deres søstre OG mødre! Og de kan få lov at være på egen hånd og lære at rejse selv.

Og ja vi skal jo give slip på vores børn. Det er svært, grænseoverskridende og underligt. Men når det så er sagt så synes jeg det er en dejlig og befriende fornemmelse. Det giver os forældre mere og mere luft, og de bliver "vokser" af det.  Bare det at Max nu har cyklet fra fritidsklubben til fodbold med en af kammeraterne, synes jeg er så fedt! Han er stolt, glad og synes det er fedt at få lov til det!
Og hurra for mobilen, den er nu rar at have i situationer som den, og den var smart i går, for jeg kunne ringe og sige "nu skal i gøre jer klar til at skifte tog".

Og jeg, ja jeg NYDER min ferie på en helt anden måde. Rose på koloni, Max i Jylland, Anders på arbejde så herhjemme er der ro. Symaskinesummen, radio, klikken fra strygejernet og snart støvsugeren.... MIN tid nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar