04 marts 2010

Jeg ville så gerne kunne forstå verden...

Sammen med min mor, havde jeg i går aftes en rigtig god filmoplevelse. Sammen så vi dokumentarfilmen Fra Haifa til Nørrebro. En meget rørende, tankevækkende og smuk film, om et far-søn forhold, og deres rejse til farens hjemland, Palæstina.
Min mor sagde en gang til mig, at det med computere skal man ikke forsøge at forstå, man skal blot lære sig at bruge dem. Det har hun jo ret i. Men hvad med verden? Skal vi heller ikke forstå den? Skal vi blot finde ud af at tilrettelægge vores liv, sådan at vi fungerer i den?
Der er så mange ting der kan gøre ondt, såre, undre og glæde her i livet. Det glæder og rør mig at se en far og en søn stå i sønnens barndomshjem & ved farfarens gravsted og græde. Det gør mig ondt at så mange mennesker til stadighed er berørt af en umulig situation i deres hjemland. Og så undrer jeg mig over alt den uro og urimelighed der er i vores verden. Nogen gange får jeg en kæmpe trang til at stille mig op på det bjerg der kan ses af alle i verden, bede om et øjebliks opmærksomhed "Kan vi da ikke bare hygge os og være sammen...?" Vi har sådan en smuk verden, med så mange forskellige dyr, mennesker, smukke byer og lande, lad os gå på opdagelse og bare nyde det hele sammen.
Nå tilbage til filmen, som jeg varmt kan anbefale. En fin dokumentarfilm. Se den i Empire bio resten af denne uge, og tjek de andre kommende dokumentarfilm ud der kommer i Empire bio. Tjek lige traileren til en appetitlig film der kommer til maj "Food inc" -velbekomme!!! Jeg skal ihvertfald se den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar