16 juni 2010

Æggesnaps og de glade barndomsminder fra en anden tid!

Da jeg her til aften stod og rørte i dejen som senere skulle blive en omgang muffins, gled mine tanker endnu en gang tilbage til de glade dage da jeg gik i børnehaveklasse.
Med jævne mellemrum er der et bestemt billede der er kommet frem fra den tid, vi snakker år 1978, et dejligt år sammen med de to gode lærere, Ida og Harriet!
Billedet der står helt tydeligt er alle os glade børn, der hver sidder med et krus foran os og en teske i hånden. I kruset er der æg og sukker, og vi rører og rører, for at få os en lækker skummende æggesnaps som vi så bagefter slubrer i os. Lækkert tænker jeg, for dengang synes jeg det var himmelsk at få sin helt egen æggesnaps, det smagte jo fantastisk! Men samtidig undrer jeg mig, jeg væmmes også lidt men især fryder jeg mig over at det lod sig gøre, dengang talte man vist ikke om salmonella eller gjorde man? Det var også dengang pædagogerne røg og drak øl foran os på fritteren,og vi glade legede med bjørnekløer på en grund jeg sidste sommer fandt ud af dengang var en giftgrund. men fedt havde vi det i fritteren!
Da jeg så stod der og rørte så jeg pludselig en KÆMPE æggesnaps for mig, og måtte bare fotografere den og dele det her med jer!
Æggesnapsen er nu "forvandlet" til lækre muffins til sommerfesten i datterens klasse i morgen.


Gul har altid været en farve som jeg holder særlig meget af. Og dette ser da lækkert ud. Det får mig til at tænke på citronfromage, hvor blev den dessert lige af...? Den må jeg snart lave igen!

3 kommentarer:

  1. Nej, vi talte ikke om salmonella dengang- jeg huske også æggesnaps :-)
    Hjemme havde vi et et særlig krus, der bare var det bedste til at røre æggesnaps i.
    Og sjovt , du nævner citronfromage- jeg har netop overvundet min afsky overfor husblas og indkøbt ingredienser til citronfromage !

    SvarSlet
  2. ej Miri det glæder jeg mig til at høre mere om! Jeg synes der skal flødeskum til citronfromage!
    Må altså snart selv lave det!

    SvarSlet
  3. Gud ja, æggesnaps!!??? Det var det man fik love at røre i mormors orange køkken, når der ikke lige var andet i huset...mens man ventede på at hun bagte klassens-time-kage....åh suk Gaia! der fik du lige mig tilbage til 1983!

    SvarSlet