Kan du huske håndarbejdsundervisningen fra din skoletid? Selv husker jeg den svagt. Men jeg husker tydeligt at nogle fra klassen (måske et par frække drenge) havde vendt bunden i vejret på den store pose med skumgummi fnuller, så det så herrens ud i stof depotet!
Vi syede en rygsæk, og tog nok også et symaskine kørekort?! Meget mere husker jeg ikke.
Min søn går nu i 4. klasse og på hans skole er det på det klassetrin at de har håndarbejde. Da jeg fik det at vide, blev jeg ærlig talt ret glad, tænk sig nu skulle mit barn have det fag som jeg er så glad for og som jeg også selv skal undervise i. Noget spændt var jeg nu også på hans vegne. Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg gerne lod nogle drenge blive fritaget for det fag, hvis jeg kunne. Og hvorfor så det?
Tjae, nok mest fordi det for nogen er dødens pølse f.eks. at skulle sy korssting... Symaskine kørekortet smager dog lidt mere af fart og leg men det er jo kun en lille del af faget!
Max har haft sine første to gange i håndarbejdslokalet. de lægger ud med korssting (uhhh lige noget for mig!!!!!) og har på computer tegnet de de vil brodere. -i et eller andet system, hvor man får et net på skærmen og så kan fylde ud, og tegne sit motiv, kender det ikke!
På hans broderi skal der stå Nørrebro United (fodboldklubben han spiller i). Han kom totalt opgivende hjem, og genfortalte hvad læreren havde sagt. Ja noget i stil med "jeg forstår ikke hvordan du kan lave så mange fejl", nu skal det tilføjes at hende læreren er af den noget ældre årgang end mig, som jeg kan forstå på Max så er hun vist nær pensionsalderen. Så held og lykke med et rent drengehold på en Nørrebroskole med gang i den og hvor der står fodbold i øjnene på de fleste af dem...
Da han fortalte om hvad de indtil videre havde lavet og han surmulede over at han er så dårlig til det, tilbød jeg at vi sammen kunne øve os herhjemme. Han mente vist først at det var snyd, men det er da fuldstændig det samme som når vi læser med vores børn, eller øver tabeller...
I dag havde vi nogle timer alene os to, vi sad begge ved spisebordet, jeg med mit broderi og ham med hans Anders And blade.
"Mor må jeg gerne prøve at sy" sagde han så pludselig. Og vupti, så havde jeg skrevet Max på ternet papir, klippet stof, trådet med turkis, efter hans valg, og privattimen gik i gang!
Jeg trak vejret dybt, talte til 10 og hev al den tålmodighed frem som jeg kunne. Jeg formåede at bevare roen, og lod mig ikke påvirke af hans mindre raseri udbrud og frustration. Inden jeg skulle hente Rose havde vi nået M og det halve A. Og inden farmanden kom hjem havde han fået det lavet færdigt, så vi sammen stolt kunne vise det frem.
Ja jeg er PAVESTOLT og helt oppe at køre over hvor sød han var da vi arbejdede med de små turkise sting, og hvor gerne han ville lære det, så han kunne klare opgaven i skolen bedre! Rytmen fandt han lige så stille, og jeg kunne til sidst koncentrere mig om mit eget broderi, og behøvede blot at tråde nålen og indimellem lige guide ham.
Nå tilbage til mit spørgsmål!
Hvorfor skal drenge have håndarbejde i skolen? Jeg kender ikke selv svaret! Min mor spurgte mig forleden, og vi talte om at drengene kunne have sløjd og pigerne håndarbejde som i gamle dage. Ja nogle drenge ville sikkert blive glade for at slippe for nål og tråd, men lur mig om ikke der er en flok piger som ville sige øv til ikke at skulle hamre og banke i sløjdlokalet?! Tænker jeg det fordi jeg selv var vild med sløjd mon?
Jeg har nogle vage forklaringer og begrundelser for hvorfor drengene skal have håndarbejde i skolen, men synes ikke jeg kan give et barn et ordentligt svar!
Holder den med at det er praktisk at kunne sy en knap i når den falder ud, at lægge bukserne op som var for lange da de blev købt? Det kan Max i hvertfald ikke bruge til noget...
Hvad siger i derude???
Der blev tegnet og fortalt, forklaret og vist. Og til sidst lurede han hvad det gik ud på. Og sørme om ikke der skal broderes et lille motiv ved siden af navnet og en kant rundt om skal der også være! (billeder følger)
Hvor er det fint syet!!!!!
SvarSletJeg har selv undervist i håndarbejde i 4. og 5. klasse, og det var , - skal vi kalde det, - en udfordring. Både med drenge og piger. Nok mest fordi de kunne så lidt i forvejen.
Drengene var vilde med f.eks. fingerstrik og symaskiner. Og så hørte vi musik til arbejdet. Det var ok hyggelige timer, og dejligt nok at alle lige får snust til faget, men jeg ville nok foretrække, at det hurtigt blev valgfag på mindre hold. Gerne helt ned fra 4. klasse.
Det skyldes vel i bund og grund ligestillingen, ligesom at det ikke længere kun er drenge der er gode til matematik og piger, der er gode til dansk? Men om det så er en god idé er en helt andet snak?
SvarSletAltså, jeg tror på empowerment! At kunne selv er godt, om det så er at sy en knap i eller håndtere en hammer. At ikke alle ser meningen med slød eller håndarbejde er så en anden sag, men jeg synes det er fornuftigt at ruste alle til at kunne klare sig selv, uanset køn og opgave. :)
SvarSletOg så er det da en rigtig dygtig lille Max med stor figtherånd du har. I kunne også lave et bogmærke af det? Har mit fra skoletiden og det bliver stadig flittigt brugt. :)
Herligt at Max selv kom og ville lære at lave korssting! Og et flot resultat:) Hils ham lige og sig det.
SvarSletJeg har jo selv undervist i håndarbejde, og der er mange drenge (men også piger), der ikke forstår, hvorfor man skal have håndarbejde.
Jeg synes, det handler om at få idéer og løse problemer. Der findes ganske vist også problemløsning i matematik, og i dansk kan du øve dig i at få gode idéer til en historie, du skal skrive, men de idéer du skal finde frem til håndarbejdstimen, de handler om noget mere komplekst. F.eks. "Design en pude til dit eget værelse" - her skal man finde ud af hvilke materialer, der egner sig til at lave puder af, og hvilken farver man kan lide. Man skal overveje om man vil dekorere puden med stoftryk, applikation, broderi eller andet, og man skal i høj grad prøve sig selv af i hele processen - kan jeg overhovedet det jeg vil? Kan jeg med hjælp fra andre?
Nå, det kunne jeg skrive meget mere om, men det vil tage for lang tid. Vi tager den over en kop kaffe en dag:)
Jeg synes bare, at det ikke er ret mange fag i skolen, der giver plads til den slags læreprocesser, som faget håndarbejde gør. Derfor er det et vigtigt fag for begge køn!
Han er da for sej, ham kan du godt være stolt af.
SvarSletJeg underviser i håndarbejde fra 1.- 8.klasse på en steinerskole og ja der er nogle få drenge der piver, men de fleste er rigtig glade for det.
SvarSletDer er hele vejen op mange seriøse begrundelser for at håndarbejde er vigtigt. Rent neurologisk skaber det nye hjernebaner, det styrker forholdet mellem højre og venstre hjernehalvde. Det styrker forestillingsevnen og motorikken. At hækle er sammen bevægelse som når man skriver - hvis man holder rigtigt på pinden.
Broderi i 4.kl. tilrettelægges så det hænger sammen med matematik, man tegner et motiv på tern, rier stoffet, brodere den ene side og spejler den over på den anden side.
Jeg kunne blive ved ;)
Jeg underviser også i håndarbejde og i 4. klasse kan de fleste kan lide faget - også drengene. I 5. klasse er der flere der synes det er svært, men det gælder nu også pigerne. Jeg synes ikke det er vigtigt at have håndarbejde eller sløjd i skolen, men jeg synes det er vigtigt at have et kreativt fag hvor man kan arbejde med ideudvikling og design. Og det er vigtigt for både drenge og piger. Så jeg er egentlig enig i at man har slået fagene sammen til Materiel Design, min bekymring går på om det kommer til at betyde færre timer til kreative fag i skolen.
SvarSlet