17 august 2011

En håndarbejdslærerindes tanker...


Mens jeg har siddet og broderet har jeg tænkt på dette skoleårs nye udfordring, håndarbejde i 5.B !
Jeg glæder mig, er spændt & lidt nervøs....
Tankene førte mig også tilbage til min egen håndarbejdsundervisning da jeg gik i folkeskolen for mange år siden. Det er en anden tid i dag, andre krav, andre forventninger, nye teknikker og materialer. Men noget er virkelig ved det gamle... Mine elever slipper ikke for at svinge broderinålen, og en knap skal de altså også lære at sy i!
Broderiet på billedet skal bruges til deninspiration/syteknik mappe jeg er i gang med at lave.
Små eksempler på franske knuder, kædesting og her korssting.
Gode idéer til forløb og aktiviteter til min undervisning modtages gerne, måske du har erfaringer med dette? Men husk, det er en flok unger i 5.klasse og mange penge til materialer er der ikke...


3 kommentarer:

  1. Jeg vil gerne bruge den til inspiration også. Hvor er det et fint og enkelt lille skilt :)

    SvarSlet
  2. Det vækker minder, mange minder, broderi i håndarbejdtimerne i folkeskolen, ak ja. Fantastisk god idé at forny det gamle, og god idé med det simple skilt!

    SvarSlet
  3. Kære Gaia
    En lille hilsen fra mig - vi var på ølejr en gang for maaaaange år siden og mødtes ude på Hellup Sem?
    Jeg er i gang med at brodere med en 4. kl på en steinerskolen og det vi skal er at lave et stykke til at sætte på et fløjteetui. Vi gør det på den måde at de dele stykket på midten. Laver et motiv og brodere det og derefter spejler de det på den anden side :)
    Glæder mig til at komme igang.
    Knus, Thea

    SvarSlet