27 november 2010

Vores egne tradtioner

I vores lille familie har vi vores helt egne traditioner. Julen får først lov at komme ind i hjemmet når det er 1.søndag i advent.
I morgen skal vi lave juledekoration til kalenderlyset, pynte op, se juletræet på Rådhuspladsen blive tændt, have risengrød og nisseøl og selvfølgelig lys i adventskransen! Det er en dejlig dag, og jeg synes den er noget helt særligt fordi det er der julen begynder herhjemme.

Det der med at købe og spise brunkager, pebernødder og æbleskiver allerede fra efterårsferien når det begynder at komme frem på hylderne, synes jeg er overdrevet og helt helt forkert. Og jeg har faktisk forbudt det herhjemme, det er først tilladt at købe og indtage fra denne weekend af, og så kan familien ellers gå amok i juleguf frem til nytår!

Så herhjemme glæder vi os rigtig meget til 1. søndag i advent. Denne weekend går vi dog i gang lidt før, ellers er der egentlig ret meget vi skal tage os af i morgen. De første brunkager er bagt, og dejen til vores faste julesmåkager er i køleskabet, og senere skal de stikkes ud i forskellige figurer, de svenske chokoladebrød bager vi nok først i morgen... Men julekasserne tænker jeg kommer op om lidt, nu kan jeg heller ikke selv vente!

Så ikke mere fra mig i denne omgang. Jeg slutter af med et billede, som sætter julen igang i familien her...

Et kig ned i den gamle brødform, fra min barndom, i denne har min mor bagt mange lækre brød. Nu er de opbevaringssted for formene til julesmåkagerne. De fine bronzefarvede figurer har min mor købt til børnene, vist nok fra Sverige, de gør mig glad hver gang jeg hiver dem frem, og så sender jeg min dejlige mor gode tanker.

3 kommentarer:

  1. Sådan en dejlig advents-weekend med forventning og forberedelser er ikke så ringe.
    I må have en god og hyggelig søndag.

    SvarSlet
  2. Det lyder meget hyggeligt. Kan godt forstå du ser frem til i morgen:)
    Jeg har lavet adventskrans i dag, men en tur på kælkebakken blev prioriteret højere end at få lavet nisselandskabet. Det gør vi så i morgen.

    Svenske chokoladebrød lyder ikke dårligt. Det kan godt være du er nødt til at dele den opskrift med os andre.

    KH Puk

    SvarSlet
  3. De svenske chokoladebrød er LÆKRE, opskriften kommer snarest!!!

    SvarSlet