03 juli 2010

Langt væk hjemmefra !!!

Når man er langt væk hjemmefra så er det så rart at se, spise, lugte eller opleve noget der minder om hjem. Og hvad er hjem egentlig? Det er ligesom tid et interessant begreb!
Jeg får indimellem et kæmpe savn, stik i hjertet, ser en masse billeder for mit indre, og mindet om at jeg har et andet hjem. Det hjem er Frankrig. Mit andet fædreland. Et land der altid gør mig glad, stolt, nostalgisk og tryg.
Hver gang jeg sætter benene på fransk jord, og især i Paris hvor jeg har boet 3 år,  får jeg det så godt og siger til mig selv "ahhh så er jeg hjemme". Desværre har jeg ikke mulighed for at besøge Frankrig så ofte som jeg gerne vil. Men heldigvis kan jeg skabe en stemning omkring mig som giver mig en lille smule Frankrig eller Paris. I går var det da jeg dryssede mit favorit krydderi Herbes de Provence over kyllingen. Omkring kyllingen var der hele fed hvidløg og rødløg i store stykker. Sådan en sag skal ikke stå i ovnen lang tid før der spreder sig en duft af Frankrig omkring mig, ahhhh hvilke herlige følelser jeg så bliver fyldt op af.
Vive la France !!!

P.S. Jeg er født og opvokset i Danmark, med fransk far og dansk mor, har kun boet i Frankrig i 3 år af mit nu 37 år lange liv. Hvis jeg har sådan en stærk tilknytning og til tider så stort et savn, hvordan har de mennesker omkring os det så ikke. Dem som er rejst her til, dem som er født i Danmark men af udenlandske forældre som ikke er født her. Her en opfordring til at rette en anden opmærksomhed mod de mennesker. Jeg er ihvertfald selv begyndt at forstå deres frustrationer, splittede følelser og opførsel!


Dette krydderi SKAL være i mit køkken. Herbes de Provence, det dufter, smager og er bare lækkert!


En blegfed kylling inden den begyndte at dufte. Nåede ikke at fotografere den færdig, inden der kom en gaffel i den. Så i må nøjes med dette billede.

1 kommentar: