09 januar 2011

Sover du nok om natten?

Jeg har netop læst mig til:

"Det optimale for kvinder mellem 25 og 45 år er at sove syv-otte timer hver nat"  

-Jeg kan hurtigt kokludere at jeg ikke sover nok. Men det vidste jeg jo godt i forvejen. Både min mor og andre kloge mennesker og min sunde fornuft siger mig at vi skal sove mere end jeg gør! Søvn er så vigtigt for mange ting. Og er du én af dem der gerne vil tabe dig og koncentrere dig bedre og være gladere, jamen så er det bare med at få sovet nok!


"Søvnmangel har en vidtgående indflydelse på mange af kroppens processer. Det påvirker blandt andet immunsystemet, blodtrykket, hukommelsen, koncentrationen, humøret og opbyggelsesprocesser negativt, siger Poul Jennum, der er professor og overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin"

Det her er måske ikke nyt for dig! Mange af os er ganske godt klar over hvad vi gør forkert og hvornår vi ikke er gode ved vores krop og os selv. Men jeg tror ikke at det kan siges til os for mange gange HVOR vigtigt det er at vi passer ordentligt på os selv! Min mor er meget god til at fortælle mig at jeg sover for lidt, hun har så evig ret. Jeg indrømmer at jeg bliver lidt irriteret inde i mig selv når hun siger det, men det skyldes at jeg bliver irriteret på mig selv, fordi jeg gerne vil gøre det bedre.

Under overskriften "Uregelmæssig søvn skader helbredet" læste jeg flg.


"Indtrykkene bliver puttet ind i et stort rum og skal sorteres, og den oprydningsproces foretages under søvn, forklarer Poul Jennum, der mener, at søvn, motion, og sund kost er tre lige vigtige faktorer for din sundhed, så den ene kan ikke prioriteres frem for den anden. Passer du ikke nogle af dem, er du ude på et sundhedsmæssigt skråplan."

I 1995 var jeg på en fantastisk ferie. Min mor boede på Solomon øerne, et paradis i Stillehavet, som desværre siden har udviklet sig i den negative retning. Noget med store hoteller der hvor der var palmelunde...
Men jeg så øerne i en flot og smuk smuk tid! Da jeg rejste derud, boede jeg i Paris. Min yndlingsby, og jeg havde et godt liv der. Men en storby er jo som bekendt et hektisk sted, og når liver suser forbi suser jeg med! En hel måned havde jeg i paradis! Jeg kom virkelig ned i tempo, gummiskoene blev skiftet ud med klipklappere og jeg lullede mig ind i de indfødtes langsomme tempo.
Om natten drømte jeg om alt og alle, der var virkelig aktivitet. Min mor har altid lyttet med stor  interesse til mine drømme. Nu havde jeg nyt at fortælle hver morgen. Nu havde jeg tid til at drømme. Nu havde jeg tid til at slappe af og bare være!
Som min mor sagde så ryddede jeg nok op. Jeg kunne betragte det som en kommode, hvor jeg puttede oplevelser og hændelser på plads i rette skuffe.

Og hvorfor skriver jeg så om den rejse og mine drømme der? Jo fordi jeg kom til at tænke på det da jeg læste ovenstående citat i artiklen!

Et nyt år er gået og MANGE mennesker har lovet sig selv en masse og sat mål, håb og drømme op for 2011. Har nogen af jer sagt at i gerne vil sove bedre i 2011? Det var én af de ting der kom på listen, da jeg traditionen tro 1.januar formulerede nytårsforsæt i kalenderen for det forgangne år.

Jeg får lyst til at lave et søvn eksperiment 
eller en søvnkontrakt med mig selv. 
Men den skal jeg lige sove på...


Artiklen har jeg læst i januar nummeret af fitliving. Læs evt. mere om søvn her

3 kommentarer:

  1. Heeeeeeep!
    Jeg kan kun være inspireret. Jeg sover otte timer og hvis jeg ikke gør det, er jeg fuldstændig ved siden af mig selv!
    Din rejse lyder fantastisk på flere plan.

    SvarSlet
  2. Jeg har også meget brug for min søvn og skal helst have over 7 timer hver nat for at fungere optimalt. Jeg tager gerne en Baldriankapsel inden jeg går til ro, hvis jeg har sovet skidt et par nætter og bare trænger til at slappe helt af. Det virker virkelig. Jeg bliver afslappet og døsig og selvom jeg vågner i løbet af natten (er kommet i natpisser-alderen) falder jeg i søvn igen med det samme. Vi bor i lejlighed og her er ret lydt, så naboernes lyde kan sagtens forstyrre min nattero. Når man så først er vågen, kan man ligge der og spekulere på sit arbejde og alt muligt andet, som man bestemt ikke burde tænke på om natten. Ja, der er Baldrian et godt lille naturprodukt, som jeg har haft god glæde af.

    SvarSlet
  3. Svaret er NEJ, jeg sover ikke nok. Men jeg vågner af mig selv om morgenen og er frisk, frisk.
    Om aftenen har jeg ikke tid til at komme i seng, så det....

    SvarSlet